25 / 05 2020

Przywództwo i planowanie w kryzysie


Dr John C. Maxwell w swojej literaturze na temat przywództwa utrzymuje, że osoby z najbliższego otoczenia lidera są w stanie bez większego problemu wykonać większość obowiązków przywódców, a nawet więcej, wiele z tych obowiązków są w stanie wykonać lepiej. Jednak są pewne rzeczy, które jest w stanie zrobić tylko lider. Cała sztuka polega na zrozumieniu tego, co koniecznie przywódca powinien robić i aby to robił.

Jedną z rzeczy, które lider musi zapewnić jest przywództwo w okresie kryzysu. Niektórzy liderzy w czasie kryzysu rozsypują się wewnętrznie i uciekają przed zaistniałą sytuacją. Takie zachowanie jest niebezpieczne dla organizacji. Gdy okręt się zanurza, kapitan ma obowiązek stanąć za sterem. W tym okresie powinien wspierać się kompetentnymi ludźmi, ale z drugiej strony nie powinien pozwolić, aby przewodzenie w czasie kryzysu przyjął na siebie ktoś przypadkowy.

Planowanie w okresie kryzysu

Przywództwo jest nierozerwalnie związane z planowaniem, w każdym okresie, również kryzysu. Wyzwanie polega na tym, że w czasie kryzysu:

  • mamy do czynienia z dużym poziomem niejasności;
  • należy znacząco zwiększyć czas reakcji;
  • są inne punkty odniesienia;
  • są inne wyzwania;
  • są inne ramy czasowe (zwykle dużo krótsze);
  • na innych rzeczach należy się skupić.

Od wielu lat uczestniczę w spotkaniach zespołów przywódczych wspierających je w procesie planowania. Czasami z różnych powodów zespoły muszą mierzyć się z kryzysami. Niektóre z nich są bardzo dotkliwe. Nauczyłem się w takich przypadkach pracować z dwoma zestawami pytań, które pomagają mi mierzyć się z kryzysem.

Pierwszy zestaw pytań: Jakiego rodzaju jest to kryzys? Czego konkretnie wymaga ta sytuacja?

Są różnego rodzaju kryzysy, które wymagają różnej reakcji. Warto rozpocząć od zrozumienia z czym ma się do czynienia.

  1. Czy to jest sytuacja, która wymaga zmiany kierunku?
  2. Czy to jest sytuacja, która wymusza całkowitą zmianę?
  3. Czy to jest sytuacja, która wymaga minimalizowania strat?
  4. Czy to jest sytuacja, która wymaga przeczekania?
  5. Czy to jest sytuacja, która wymaga defensywy?
  6. Czy to jest sytuacja, która wymaga ofensywy?
  7. Czy to jest sytuacja, która wymaga posiłków/sojuszy?

Czasami kryzys definiuje kilka powyższych czynników.

Rozpocznij od zrozumienia z czym masz do czynienia i jaka powinna być wasza główna reakcja na daną sytuację.

Drugi zestaw pytań:

  1. Czy sytuacja wymaga powołania komitetu/sztabu kryzysowego?* Jeśli tak, to kto powinien wejść do tego zespołu?
  2. Jakie są najważniejsze zagrożenia tego kryzysu?
  3. Jakim głównym wyzwaniom musimy stawić czoła?
  4. Jakie straty powinniśmy zminimalizować?
  5. Co w tym czasie jest naszą odpowiedzialnością?
  6. Jakie teraz powinny być nasze główne priorytety?
  7. Co powinniśmy uprościć?
  8. Czego nie da się robić tak jak wcześniej?
  9. Co da się robić/zrobić?
  10. Jakie mamy teraz szanse i możliwości? Jakie pojawiły się okazje?
  11. Jak tę sytuację możemy wykorzystać na naszą korzyść?
  12. Jakie trudne (niewygodne) decyzje powinny być podjęte?
  13. Jakich lekcji uczy nas ten kryzys?
  14. Czy potrzebujemy pomocy? Do kogo powinniśmy się o nią zwrócić?
  15. Jakie konstruktywne kroki powinniśmy podjąć?

 Photo by insung yoon on Unsplash

* Drugimi słowy, kto będzie pracował nad zagadnieniami związanymi z kryzysem?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *